Потенцијални предузетници од почетка 2018. године могу да се региструју путем интернета, односно „из фотеље“. Они који су већ користили ову могућност уверили су се да је то најбржи и најефикаснији начин да се отисну у предузетничке воде. Читава е-процедура, укључујући и таксе, доноси око 30% уштеде. Од првог дана октобра, ова могућност биће доступна и једночланим привредним друштвима.
Конкретно, од почетка 2018. године, предузетници могу да уштеде 500 динара уколико фирму региструју онлајн, јер електронска регистрација предузетника, која обухвата е-пријаву и е-решење о регистрацији, кошта 1.000 динара, док она у папирном облику кошта 1.500 динара.
Поред користи у времену и новцу, е-регистрација је такође и важан корак ка дигиталној трансформацији Србије, коју је Влада Србије истакла као свој стратешки приоритет јер доноси бржи привредни и друштвени развој.
На сајту Агенције за привредне регистре (АПР), у посебном одељку „е-регистрација оснивања предузетника“, а затим у одељцима „предузетник“ и „е-услуге“, постављена су сва неопходна објашњења, корисничка и видео-упутства, како би они који имају дилему око е-регистрације могли тај корак успешно да савладају.
Е-пријава се потписује квалификованим електронским сертификатом за електронски потпис, а омогућено је и електронско плаћање комерцијалним платним картицама. По завршетку пријаве, АПР шаље решење о регистрацији новог предузетника на и-мејл регистрованог предузетника или овлашћеног лица које је поднело е-пријаву.
Сертификат, који је потребан како би се поднела е-пријава за оснивање предузетника, свакако је неопходан и за његов даљи рад. Примера ради, за подношење пореске пријаве које се по закону обавља
искључиво електронским путем преко портала Пореске управе.
Електронска пријава је „призната“ и у другим институцијама или кућама којима се она доставља због различитих послова. Тако, рецимо, и пословне банке приликом отварања рачуна не би требало да траже потврду о регистрацији фирме на папиру и са овереним печатом. Важећи прописи остављају могућност да се потребна документација доставља у електронској форми, а банка може зарад своје сигурности да провери предузетника и на интернет страници АПР, у одељку „регистар привредних субјеката“.
Изменама и допунама Закона о привредним друштвима, чији је предлагач Министарство привреде, биће омогућена и е-регистрација предузећа. За почетак, АПР ће од 1. октобра 2018. године примењивати е-регистрацију једночланих друштава са ограниченом одговорношћу.
– Постојећа регулатива у Србији се већ значајно приближила свету електронског пословања, а нови Закон о електронском идентитету, електронском потпису и услугама од поверења потпуно је усагласио нашу регулативу с међународно признатим стандардима – каже Душан Бердић, руководилац Сертификационог тела Привредне коморе Србије.
– Сертификационо тело ПКС још 2009. године је реализовало први електронски сервис, а као прво реализовано домаће сертификационо тело, ПКС са поносом истиче да има више од 80.000 генерисаних квалификованих електронских сертификата који се свакодневно користе у електронским сервисима државних институција и привреди уопште – додао је Бердић.
Изузетно брзом реализацијом електронски попуњених захтева за издавање квалификованих електронских сертификата, добро организованом истрибуцијом до корисника, високим квалитетом професионалне техничке помоћи корисницима и сталним усавршавањем кадрова и услуга, Сертификационо тело ПКС представља веома значајан фактор електронског пословања у Србији.
Данас нема електронског сервиса нове генерације у чијем развоју значајан траг нису оставили стручњаци Привредне коморе Србије. Предности тих услуга су уштеда времена и новца, знатно смањење непотребне администрације, смањење корупције, подизање конкурентности привреде, увећање ефикасности пословања и потпуно функционално усаглашавање са законима који важе у ЕУ.
– Све ово је пут ка потпуној дигитализацији пословања, од интерног пословања, преко електронске пословне кореспонденције с комитентима, па до пуне двосмерне комуникације са институцијама у оквиру државне управе – каже Душан Бердић.
– Током ове године, Сертификационо тело ПКС реализује веома амбициозан план развојем нових врста услуга у области електронског пословања, које ће се ускоро наћи у пуној примени.
Квалификовани сертификат
Неколико је предуслова за е-регистрацију предузетника:
– Поседовање квалификованог електронског сертификата за електронски потпис, као и инсталирани драјвер за читач смарт картица или УСБ токен. На порталу АПР доступна је бесплатна апликација за електронско потписивање, као и детаљно упутство за њено коришћење.
– Могућност електронског плаћања „виза“ или “ мастерцард“ платним картицама, при чему је на сајту АПР доступан одговарајући сервис.
– Налог за централизовано пријављивање корисника АПР, како би се приступило информационом систему. Ко нема налог, може да га направи на порталу АПР.